• تهران، بلوار نلسون ماندلا، خیابان عاطفی غربی، پلاک 112 طبقه 2 واحد 6

تزریق گاز کرنج و پارسی

شرح پروژه : حوزه های نفتی کرنج و پارسی در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارند. در پروژه تزریق گاز در این میادین در فاز اول جمع آوری و تزریق مجدد گازهای همراه نفت میادین کرنج و پارسی به حوزه کرنج انجام پذیرفت در این فاز پروژه ، ایستگاههای تقویت فشار CS-100,200,300,400,500 احداث گردید. میزان تزریق گاز در فاز اول حدود ۲۷۰MMSCFD می باشد.

در فاز دوم از گازهای فرآوری شده در پالایشگاه بیدبلند وگازهای تولیدی حوزه آغاردالان استفاده شد و به این ترتیب در منطقه پارسی با استفاده از واحد تقویت فشار CS-700 با ظرفیت حدود MMSCFD 400 و در منطقه کرنج با استفاده از واحد تقویت فشار CS-600 با ظرفیت حدود MMSCFD 230 بخشی از گاز خط لوله سراسری IGAT و گازهای منطقه آغاردالان آماده تزریق در مخازن کرنج و پارسی شد. با بهره برداری از گازهای منطقه کرنج و پارسی در کارخانه NGL-1500 ،تنها گاز سبک (Lean gas) و با مجموع ظرفیت ۹۰۰ میلیون فوت مکعب در روز به میدانهای کرنج و پارسی تزریق می‌شود‌. در این پروژه افزایش ظرفیت جمع آوری و تزریق گاز واحد تقویت فشار CS-200 به مقدار ۲۰ میلیون فوت مکعب در روز و نیز افزایش ظرفیت واحدهای تقویت فشارCS-700 , CS-500به ترتیب بمیزان  ۴۵ و ۱۳۰  میلیون فوت مکعب در روز واقع در حوزه های کرنج و پارسی مدنظر می باشد.

به منظور انجام اهداف مذکور مطابق با گزارش مطالعات مهندسی پایه و نظرات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ،‌ فعالیتهای پروژه به شرح ذیل انجام می شود :

جدا سازی و انتقال یک ردیف کمپرسور از ایستگاه جمع آوری CS-400 و انتقال ، نصب و راه اندازی آن در ایستگاه CS-200 به ظرفیت حدود ۲۰ میلیون فوت مکعب در روز. نصب یک ردیف کمپرسور جدید مشابه ردیفهای موجود در ایستگاه CS-500 به ظرفیت ۴۵ میلیون فوت مکعب در روز جهت تزریق به شبکه کرنج. نصب یک ردیف کمپرسور جدید مشابه ردیفهای موجود در ایستگاه CS-700 به ظرفیت ۱۳۰ میلیون فوت مکعب در روز برای تزریق به شبکه پارسی. احداث خطوط لوله و تسهیلات سرچاهی برای اتصال سه حلقه چاه تزریق جدید، به شبکه های تزریق موجود. ( یک حلقه چاه در حوزه کرنج و دو حلقه چاه در حوزه پارسی). طراحی و خرید و راه اندازی دو دستگاه الکتروکمپرسور جدید از نوع پیچشی (Screw Type) همراه با کلیه دستگاههای جانبی جهت تقویت فشار و جمع آوری فشار گاز مرحله چهارم واحد تقویت فشار ۲۰۰ و واحد تقویت فشار اهواز۴. بررسی ارتعاشات در ایستگاههای ۱۰۰ الی ۵۰۰. شرکت مهندسی پترو فرآیند انرژی مسئول بررسی طراحی مقدماتی، طراحی تفصیلی و خدمات مهندسی کالای پروژه فوق الذکر میباشد.

 

کارفرما : شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب
نوع قرارداد: مهندسی تفصیلی (یک قلم)
محل اجرای پروژه : اهواز
مبلغ قرارداد : ۵,۳۸۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تاریخ انجام کار : ۱۳۸۲